Naiseuden ytimessä

Pienten sanojen suuri voima

Post only in Finnish

Onko joku joskus sanonut sinulle jotain, joka lähestulkoon muutti elämäsi suunnan. Joku lause, ihan pienikin asia? Mulle on käynyt niin monessakin asiassa sekä hyvässä että pahassa. Ootko ikinä miettinyt miten suuri merkitys sinun sanoilla voikaan olla toisen ihmisen elämässä?

Asia on ollut itselläni useita kertoja mielessä ja olen jo pitkään suunnitellut aiheesta bloggaavani. Nyt viimein sain jäsenneltyä jotain järkevää asiaan liittyen. Sanoista voisi nimittäin kirjoittaa loppumattomiin, niitähän käytetään koko ajan ja ne ovat varmasti nykyisenä informaation kulta-aikoina tärkein itsensäilmaisun väline. Ne ovat myös väline, jolla on nykyistä helpompaa haavoittaa toista. Anonyymisti vielä. Siksi halusin vähän kirjoittaa asiasta omasta näkökulmastani.

Elämässäni on kulkenut monta ihmistä, joiden sanomisilla on ollut merkitystä nimenomaan positiiviseen suuntaan. Liikunnallisen identiteettini löytymisessä ja vahvistumisessa auttoi valmentajani Jaana aikanaan. Hänen puolihuolimattomasti sanottu ”Sinulla on urheilijamainen asenne tähän kisadieettiin” on kantanut mua myös jokaisen raskauskilodieetin läpi. Ja kantaa myös arkiliikunnan ja itsestänihuolehtimisen keskellä. Minä kykenen ja osaan. Olen liikunnallinen ja mulla on hyvä asenne.

Toinen merkittävä ihminen oli aikanaan työkaverini ja tavallaan mentorinikin Riitta, joka uskoi täysillä minun kykyihin ja kapasiteettiin miesvaltaisessa työympäristössä. Monta kertaa sanottu: ”Kyllä sinä osaat” tai ”Oot tosi hyvä tuossa fasilitointihommassa” sai minut, nuoren naisen uskomaan, että osaan ja kykenen. Vaikka kaikki muut olis mua seniorimpia, miehiä ja koulutetumpia. Myös viime aikoina minua mentoroinut Anneli on monilla sanomisillaan saanut minut uskomaan siihen, että voin ja osaan ja että olen oikealla paikalla. Tuntuu hyvältä, kun ihmiset uskovat minuun ja sanovat sen ääneen.

On myös monia muita, joiden kannustus ja kehut ovat kantaneet. Toisaalta taas juurikin työelämän ja liikunnallisuuden alueella on tullut myös toisenlaista palautetta pitkin elämää. Siksi nämä aluksi mainitsemani rohkaisut ovat olleet ratkaisevia. Toki myös ikä tuo lisää varmuutta. Ja siksi juuri sitä suuremmalla syyllä meidän tulisi kannustaa ja rohkaista meidän nuorempaa sukupolvea. Että he pystyvät ja kykenevät. Suomalaiset ovat hokeneet itselleen ja toisilleen jo tarpeeksi pitkään, ettei itsestään pidä kuvitella liikoja. Tämähän suomeksi tarkoittaa, ettei itsestään pidä ajatella juuri mitään.

Olen myös aiemmin kirjoittanut omasta vajavaisesta käsityöläisen identiteetistäni. Koska taitoni ovat tällä alueella hyvinkin vajavaiset, koen suurta riittämättömyyttä useimmiten blogatessani. En osaa (enkä ehdi) myöskään ottaa täydellisiä valokuva. Ja ei, en varmasti omaa täydellistä tyylisilmää tai edes Tässäkin asiassa olen suunnattomasti iloinnut uskollisista kommentoijista kaikissa some-kanavissa. Kiitos siis kannustuksesta. Teidän takia uskon koko ajan enemmän siihen, että minäkin osaan ja minusta on tähänkin hommaan.

Blogi ( ja some) maailmassa olen myös törmännyt toistuvasti negatiivisiin kommentoijiin. Itse olen niiltä säästynyt, koska olen tällainen keskivertobloggaaja vähine lukijamäärineni. Olen myös pannut merkille, että suurin osa kokeneemmista bloggaajista suhtautuu näihin ainakin ulkoisesti hyvin coolisti ja suosikkivastaisku näille parjaajille taitaa olla: ”Kiitos inspiraatiosta uuteen postaukseeni”. En silti jaksa uskoa, että se ihan näin suoraviivaista on. Toki nahka paksuuntuu, kun kuraa tulee niskaan, mutta silti toisin kuin sananlasku väittää: Haukku VOI tehdä haavan. Miksi me tahallaan halutaan satuttaa ihmisiä sanoilla?  Voitaisko olla kivoja toisillemme? Ainakin sellaisia kuin toivottais toisten meille olevan? Kateudestahan ne negatiiviset kommentit nousee, mutta eikö me suomalaisetkin jo viimein päästäisi jo tästä kansantaudista?  Jos joku menestyy, se ei ole keneltäkään pois. Ja ei, en nyt tarkoita ettei koskaan saisi antaa rakentavaa kommenttia. Mutta kaiken kritiikin voi antaa myös kauniissa muodossa.

Dia1

Oon itse kokenut, että yksi mun kutsumuksista elämässä on rohkaista ihmisiä. Nähdä heissä se hyvä mikä meihin jokaiseen on asetettu. Ainutlaatuiset lahjat ja ominaisuudet. Aina se ei todellakaan ole helppoa tai itsestäänselvää. Mm. tässä vauva-aikana kohtasin naisen, jota ei ollut itsestäänselvää ja helppoa rohkaista. Olemuksesta näki selvästi, että varmasti jonkinlaisia sosiaalisia ongelmia perheessä oli. Silti tuo nainen oli kuitenkin tulossa äidiksi ja toivotin hänelle ihanaa vauva-aikaa. Kaikista realiteeteista huolimatta. Uskon, että silläkin oli merkityksensä, vaikken asiaa varmaan koskaan tule todistamaankaan. Kuten jo useimmat lukijoista tietää, mun elämän pohjana on Raamattu ja siellä sanotaan Jumalan sanoillaan luoneen taivaan ja maan. Miksei siis meidän ihmisten sanoilla, jotka Hän loi kuvakseen, olisi myös iso merkitys. Hyvässä ja pahassa. Sanoillasi voi siis olla jonkun elämässä käänteentekevä vaikutus, vaikket sitä itse koskaan näkisikään.

Haluankin jättää sinulle tämän ajatuksen: ketä sinä voisit tänään rohkaista?

4 thoughts on “Pienten sanojen suuri voima

  1. Sanoissa on todella voimaa. Olen aina ihmetellyt suomalaisten laiskuutta kannustamisessa ja kehumisessa. Se kun ei ole mitenkään itseltä pois. Päinvastoin. Siitä tulee itsellekin tosi paljon iloa. Itse tykkään toisten kehumisesta ja huomioimisesta. Sen ei edes tarvitse olla aina mitään järjettömän suurta. Pienikin kiva kommentti vaikka työkaverille tyyliin: ”näytätpä tänään kauniilta ja sulla on kiva paita” on joskus ihan riittävä. Tosin suomalaiset ei oo kyl aina kovin hyviä vastaanottamaankaan kohteliaisuuksia: ”Ai jaa. No enhän mä nyt… tukkakin pesemättä ja tää paitakin on ihan vanha.” ;)Ihanaa huomista äitienpäivää sulle! 🙂

    Tykkää

    1. On kyllä totta, että kohteliaisuuksien vastaanottamisessakin meillä suomalaisilla olis yleisesti ottaen parantamisen varaa. Oon koittakut itse opetella vain sanomaan yksinkertaisesti ”kiitos”. En ole vielä itsekään mestari siis tällä alueella enkä myöskään kehumisessa. Oon vaan aatellut, että jostain pitää aloittaa ja hyvä mielihän siitä aina tulee itselle. Kiitos kommentista Sanna ja sulle myös ihanaa äitienpäivän iltaa ❤

      Tykkää

  2. Ihana postaus! Minusta on niin ihanaa saada toisille hyvä mieli, se kun ei paljoa tarvitse. Kehuminen ja kehujen saaminen tekee hyvää. Sovittiin taannoin ystävien kanssa, että yritetään aina muistaa kiittää, kun toinen kehuu. Ei se helppoa ole. Minulla oli ala-asteella opettajana vanhempi rouva, joka muisti kyllä mainostaa ettei omaa työtään saa koskaan kehua. Vieläkin se kummittelee takaraivossa, vaikka olen tietoisesti pyrkinyt pääsemään siitä irti. Suomalaisessa kulttuurissa omaa onnistumista kehuvia pidetään helposti itserakkaina, vaikka sitä pitäisi enemmän vahvistaa. Taitaa olla se vaatimattomuus suomalaisten yleinen ”pahe”. Toki rajansa kaikellakin, on tietenkin olemassa ihmisia joilla se itsensä korostaminen menee yli. Mutta kun muistaa olla hyvä myös toisille, ei itsensäkin kehumisessa ole mitään pahaa. Kehun ja positiivisen huomioinnin vastaanottaminen on vaikeaa. Olen käynyt tästä aiheesta monet keskustelut myös poikani toisten isovanhempien kanssa, kun tykkään antaa pojallekin positiivista palautetta. Teen lapsestani heidän mielestään itsekeskeisen.

    Tykkää

    1. Joo kyllä muuten onkin tosi vaikeaa kehua itselään. Tai edes sanoa osaavansa jotain. Se näkyy minusta suomalaisissa ihan globalisaation myötä yritysmarkkinoiknissa asti. Ei uskalleta kehua itseään ja jäädään sitä myöten jalkoihin.

      Minusta tuntuu, että kasvatuksellisesti meitä on sukupolvia painettu alas. Eli viimein on aika sanoa lapsillekin hyviä sanoja ja kehua heidän vahvuuksiaan. Hyvä itsetunto on kuitenkin eri asia kuin ylpeys. Vastapainoksi elämä varmasti tuo myös petttymyksiä, jotka sitten osaltaan myös rakentavat itsetuntoa. Niistäkin kun aina selviää!

      Kiitos Hanna kommentista ❤

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s