Naiseuden ytimessä · suomeksi · Yleinen

Tärkeimmät työkalut ja identiteetistä

Post only in Finnish

Eilen oli todellinen onnenpäivä. Mun mies itse kysyi haluaisinko uuden saumurin. Olin saanut vanhan lahjoituksena siskoltani vajaan pari vuotta sitten ja ihan ok se on tähän saakka toiminutkin. Alkoi vaan kovasti olla huollon tarpeessa. Mies oli kuitenkin sitä mieltä, että kunnon koneet on oltava harrastuksessa ja että nyt ei aleta pihistelemään.

Ensin mietin, että olisiko se saumuri nyt ihan oikeasti niin tarpeellinen. Tässä pohdinnassa huomasin taas, etten osaa mieltää itseäni vieläkään varsinaisesti ”käsityöläiseksi”, vaikka nykyisin aika paljon aikaa ompelupöydän ääressä kuluukin. On niin vaikea karistaa sitä ajatusta, että vasta lähes ammattimaisia tuotoksia aikaansaava ompelija on vakavasti otettava, varsinkin Suomessa. Mm. tässä postauksessa ”Suomen käsityökulttuurista” olen asiaa aiemminkin pohtinut. Rima on siis edelleen korkealla, myös omassa mielessäni.

Aiemmin samaa asiaa pohdin, kun mieheni ehdotti mulle uuden ompelukoneen hankintaa vuosi sitten. Vastaavanlaisen pohdinnan jälkeen hankimme Bernina 330 ompelukoneen vanhan 25 vuotta palvelleen Husqvarnan tilalle. Kyseisestä koneesta olen ollut erityisen onnellinen vaikka se ns. perusmalli olikin. En osaa kaivata mitään hienoja päälytikkejä, koska ompelen kuitenkin aika yksinkertaisia juttuja. Mutta on se vaan ihanaa surruutella, kun suurin osa ajasta kone toimii kuin unelma. Siihen varmaan kaatuukin monen käsityöharrastus, kun ei jaksa tapella välineistön kanssa.

Onneksi myös saumurin kohdalla aika nopeasti myönnyin ajatukseen. Samana päivänä sitten jo uusi Bernina 800 DL saapuikin jo osaksi mun ompelupöydän arsenaalia. Nyt olen vuorokauden sillä surautellut erinäisiä pikkuprojekteja ja täytyy sanoa, että olen myyty! Se toimii kaikilta osin kuin ajatus ja netistä lukemani perusteella on kohtuullisen huoltovapaa myös.

2015-10-29 14.27.54
Mun Berninat ja mun sotkut<3

Berninat ovat siis vallanneet myös tämän ompelijan sydämen. Tiedän hyvin, että muitakin hyviä koneita on, mutta nämä kaksi ovat nyt mun valinnat. Lisäksi paikallinen ompelukonekauppias on ollut joka käänteessä luotettava ja rehellisen oloinen mies, joka selvästikin rakastaa työtään ja ompelukoneita. Hänen palvelujaan siis ilolla käytämme, vaikka tiedänkin, että mm. Karnaluksista saisi samat koneet paljon halvemmalla.

Silti varmasti tärkein työkalu koko tässä suunnittelu- ja toteutusprosessissa on kuitenkin korvieni välissä. Siellä projektit saavat alkunsa ja ideat hautuvat toteutettaviksi kokonaisuuksiksi. Lisäksi tämä hehkuttamani Pinterest on kyllä myös inspiraation lähteistä yksi tärkein. En ole kummoinen piirtäjä, joten kuvat ja valmiit vaatteet inspiroivat minua. Kuten kuvakaappauksesta huomaatte, viime aikoina ajatuksissa on olleet lasten vaatteet.

Screenshot 2015-10-29 13.53.53

Uusien koneiden hankinnan myötä huomaan myös, että kokemusta ei voita mikään. Vaikka mulla olisi miten hienot laitteet käytössä, käsityönä tekeminen vaatii kuitenkin aina tietynlaista hahmotuskykyä ja -taitoa. Tänäänkin takkusin pojan puseron shaalikauluksen kanssa, vaikka sen sainkin uudella koneella jo ommella. Mitä monimutkaisempi vaate, sitä haastavampi kokoamisprosessi on aina. Mutta rohkaisuna kaikille aloittelijoille, että tässä kehittyy koko ajan. Joten jos just nyt vastustaa sen ompelemisen kanssa, niin älä anna periksi.

Nyt voittekin jäädä odottelemaan minkälaisia projekteja minun mahtavasti varustellulta ompeluypöydältäni syntyykään 🙂

4 thoughts on “Tärkeimmät työkalut ja identiteetistä

    1. Todellakin! Voi keskittyä oleelliseen eikä tarvi säätää tikkien kanssa montaa tuntia. Ruuhkavuosina ei sitä ylimääräistä aikaa edes juurikaa ole, joten kyllä nämä toimivat koneet on enemmän kuin tarpeen!

      Tykkää

  1. Onnea uudelle saumurille! Hienoa pohdintaa. Ja sitten on kiva huomata, että jossain vaiheessa peruspertsasta on tullut ns. nopeaa ommeltavaa, kun alussa siihenkin meni tuhottomasti aikaa. Ja huomaa kokeilevansa uusia juttuja ja jopa onnistuvansakin. Koukuttavaa,eikö! 🙂

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s