DIY · interior design · suomeksi

DIY virkattu trikookude kori

English Version Here

Alkuun pikku muistutus: Cause to Wear on myös Facebookissa, joten käy tykkäämässä. Julkaisen siellä myös jotain juttuja, joita en tänne ehdi laittamaan tai joista ei varsinaista postausta saa tehtyä. Kiinnostavia artikkeleja/linkkejä ja muita lyhyitä vinkkejä jne. Jo melkein 80 tykkäystä, wuhuu ja kiitos 🙂

Goes interior designIMG_0006

Sitten päivän aiheeseen eli taas ollaan luomassa jotain kivaa kotiin. Vanhoista trikoovaatteista leikattu trikookude on noussut kesän aikana suosikkimateriaalikseni ja virkkaus suosikkimenetelmäksi työstää ko. kudetta. Joku voi muistaa lakanasta virkatun maton, joka innosti minut alunperin virkkaamaan. Ko. ohjetta voi muuten käyttää myös trikookuteeseen.

Inspiraation trikookierrätykseen sain alunperin, ku mietin mihin ihmeeseen voisin käyttää kaikki kulahtaneet t-paidat, joita tuntuu vuositasolla syntyvän ihan järkyttävä määrä. Ja ihan jokaisesta t-paidasta ei viitsisi tehdä luutua vai mitä? Ja kenenpä kaapit ei olisi pullollaan kulahtaneita trikoovaatteita? Tämä on yksi niitä pikamuodin varjopuolia, vaikka rehellisyyden nimissä tuleehan ne laatutrikootkin tiensä päähän joskus. No sitten päädyin kokeilemaan voisiko niistä tehdä kudetta ja sehän onnistui.

Tämä kierrätystapa on erittäin aikaavievä, joten mihinkään massatuotantoon tästä ei taida olla. Mutta henkilökohtaisen maailmanparannuksen voi tällä konkreettisesti aloittaa. Ja samalla luoda ihan söpöjä ja käytännöllisiä uusiotuotteita kotiinsa, tällä kertaa säilytyskoreja. Toki kaupasta ostettava trikookude säästää paljon aikaa ja hermoja, mutta mulle ainakin tulee hyvä mieli, kun tiedän näitä koreja katsellessa mistä ne on tehty.

Mun ohje on todella simppeli ja netistä löytyy varmasti aika monta fiinimpääkin ratkaisua. Olen siis soveltanut nämä ko. ohjeet netistä löytämistäni versioista. Itse en ole mikään pro-virkkaaja, mutta minusta näiden korien tekeminen on hauskaa ja, kuteen leikkaamisen jälkeen, kohtuullisen nopeaa hommaa.

Trikookuteen leikkaaminen

Leikkaa t-paidasta irti kaulus ja helmakäänne. Sivusaumat olen jättänyt kuteen sekaan. Hyviä tapoja miten paidan saa kuteeksi löytyy pinterestistä useita. Hyvä havainnollistus asiaan mm. täällä Pinterestissä. Itse olen leikellyt enemmän fiilispohjalta ”miten sattuu”, mutta ihan hyvää kudetta olen aikaiseksi saanut.

Iso säilytyskori

IMG_0010Korin koko: pohja 18 cm, korkeus 17 cm

n. 0,3 kg trikookudetta (olisko joku 3-4 t-paitaa koosta riippuen). Itse teen yleensä sen korkuisen kuin kuteesta tulee 🙂

nro 8 virkkuukoukku (voi olla isompikin, mutta sitten silmukkaluku ei ehkä päde)

Virkkauksen perussilmukoiden opetteluun löytyy mm. Suuri Käsityölehden tekemä video-opastus.

Ohje

Tee aloitussilmukka ja virkkaa 6 ketjusilmukkaa ja sulje renkaaksi piilosilmukalla

  1. Kerros: virkkaa jokaiseen ketjusilmukkaan 2 kiinteää silmukkaa = 12 silmukkaa. Sulje kerros piilosilmukalla
  2. Kerros: Virkkaa joka toiseen silmukkaan 1 ja joka toiseen 2 kiinteää silmukkaa = 18 silmukkaa. Sulje piilosilmukalla
  3. Kerros: Virkkaa nyt 2 kiinteää silmukkaa joka kolmanteen silmukkaan = 24 silmukkaa. Sulje piilosilmukalla.
  4. Kerros: Tämä aloittaa reunan. Virkkaa jokaiseen silmukkaan 1 silmukka eli ei enää lisäyksiä. Sulje kerros edelleen piilosilmukalla. Näin reuna lähtee pikkuhiljaa nousemaan ylöspäin
  5. – x Virkkaa kuten kerros 4, kunnes kori on mielestäsi tarpeeksi korkea. Virkkaa viimeinen kerros koriin piilosilmukoita. Itse tykkään, että se napakoittaa korin reunuksen kivasti. Omaan koriin tein 11 kerrosta + piilosilmukat

Kori sisältä:

IMG_0012

Pieni säilytyskoriIMG_0006

Tämä on kätevä vaikkapa pumpulipuikkojen tai vaikka pinnien ja hiuslenkkien säilytykseen tai vaikka kynätelineeksi pöydälle.

Korin koko: pohja 9 cm, korkeus 10 cm

Tarvikkeet – samat kuin edellä. Kudetta ehkä vain noin 1 t-paidan verran.

Ohje

Tee aloitussilmukka ja virkkaa 6 ketjusilmukkaa ja sulje renkaaksi piilosilmukalla

  1. Kerros: virkkaa jokaiseen ketjusilmukkaan 2 kiinteää silmukkaa = 12 silmukkaa. Sulje kerros piilosilmukalla
  2. Kerros: Virkkaa joka toiseen silmukkaan 1 ja joka toiseen 2 kiinteää silmukkaa = 18 silmukkaa. Sulje piilosilmukalla
  3. Kerros: Tämä aloittaa reunan. Virkkaa jokaiseen silmukkaan 1 silmukka eli ei enää lisäyksiä. Sulje kerros edelleen piilosilmukallaNäin reuna lähtee pikkuhiljaa nousemaan ylöspäin
  4. – x Virkkaa kuten kerros 3, kunnes kori on mielestäsi tarpeeksi korkea. Virkkaa viimeinen kerros koriin piilosilmukoita. Itselläni 5 krs + piilosilmukat.

Toisenlaista kuvakulmaa:

IMG_0007 IMG_0008

Tein nämä kaksi pikkukoria suunnilleen samalla silmukkamäärällä ja kuten huomaatte kokoeroa on. Eli mieluummin kuin orjallisesti laskee kerroksia, kannattaa katsoa matkan varrella miten kori muotoutuu. Itse olen purkanut ja virkannut uudelleen useimmat näistä. Mutta kuten sanottua itse virkkaaminen on nopeaa, joten kannattaa purkaa, jos ei näytä hyvältä.

IMG_0001

Koko siis riippuu käsialasta ja kuteesta. Mun isosta korista tuli todella lörppä, mutta ei se käyttöä haittaa. Jos haluaa jämäkän, kannattaa valita paksumpaa trikoota tai leikata kuteesta hieman leveämpää.

Tein myös tällaisen vessanmaton vastaavasta kuteesta.

20150730_114938

Kiinnostaisko teitä tämänkin ohje? Voin sen lähitulevaisuudessa postata.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s